Non commercial website, for knowledge sharing. Free to copy and use, if you find it useful.
Advaitha to Dvaitha |
கற்றதனாலாய பயனென்கொல் வாலறிவன் | .
நற்றாள் தொழாரெனின்.
Purpose of education/studies is to understand, accept and pray or surrender to God/ultimate reality
Click to view for more Metaphors/examples
Click to view for more Metaphysics
God is THE ONLY THING!!!
History of monotheismAncient times, each group/tribe had a local patron deity. But Svayam bhagavan or கடவுள் is an old theological term that refers to the concept of absolute representation of the monotheistic God within Hinduism.Monism and monotheism emerge in the same period, during the Nasadiya Sukta, upanishads, thirumandiram etc. Monotheists hold that there is only one god, and may claim that the one true god is worshiped in different religions under different names. Monism - Advaitaஒன்றாகக் காண்பதே காட்சி; [ஔவையார்].One's outlook should be to see oneness or as ultimate reality (instead of divisiveness). There were many advaitic scholars in different parts of the world, even 3000 years before. Two terms used to describe brahmam are: Nirguna (without qualities) and Saguna (with qualities). Sankara reconciles these two theological extremes by insisting that being spoken of on two levels. On the highest level (Nirguna) Brahman cannot be spoken of as having any qualities or any relationships.
Parmenides wrote that Being or Reality is an unmoving perfect sphere, unchanging, undivided. "The apparent plurality of substances is due to different states or appearances of a single substance" Qualified Monism - VishishtAdvaitaVishishtAdvaita ("Advaita with uniqueness; qualifications") is a non-dualistic school of Vedanta philosophy.Ishvara or Supreme Cosmic Spirit maintains complete control over the Universe. Ishvara is Parabrahman endowed with innumerable auspicious qualities and is perfect, omniscient, omnipresent, incorporeal, independent, the creator of the universe, its active ruler and also its eventual destroyer. Three real entities are: jiva (living souls); ajiva (matter or no living) and Ishvara (Vishnu-Narayana or Parahbrahman, creator and controller of the world).
Dualism - DvaitaDvaita is a Sanskrit word that means "duality, dualism". The individual souls are depicted as reflections, images or shadows of the divine, but never in any way identical with the divine. Moksha (liberation) is for souls to be as close to Brahmam as possible. Some describe Vaikunda as living close to GOD or eternal bliss.
|
Few Statements on Brahmam:
Unknown Paramathma
Cosmic Dance: Fundamentals of Realityதோற்றம் மாயம் சித்தம் கலக்கம்உள்ளது சிவம் வேண்டுவது சாந்தம் What is seen is illusion. What is present is Sivam. Mind is always confused or agitated. What you need is peace, nothing else தேகம் மாம்சம் ஆட்டுவது சிவம் கூத்தனில்லாத கூத்திது உணர்வது எளிது |
Universe is unreal (asat). Since its origin is sunya and it ends in sunya, logically, its interim must also be sunya. Ultimately the element of time also does not exist. Is continuously changing or appearing things, is equivalent to non existing?
மாறிக் கொண்டேயிருக்கிற, இல்லாத வஸ்துவான மாயைதான் பூஜ்யம். எல்லாமே சூனியம், பூஜ்யம், மாயை என்கிறது பௌத்தம். "பிரம்மம் பூரணமானது; பிரம்மம் என்ற பூரண வஸ்துவில் உலகம் என்ற பூரணம் உதயமாயிற்று; இந்த உலகம் என்ற பூரணத்தைப் பிரம்மம் பூரணத்திலிருந்து எடுத்துவிட்ட போதிலும் பிரம்மம் பூரணமாகவே இருக்கிறது" என்று ஓர் உபநிஷத மந்திரம் சொல்லுகிறது. பூரணம் என்றால் எல்லாம் என்று அர்த்தம்.
அனந்தம்தான் (Infinity) பிரம்மம். பிரம்மம் வேறேதோ பொருள்களைக் கொண்டு உலகை சிருஷ்டிக்க (Create) வில்லை. பிரம்மம் உலகமாக மாறிவிடவும் (Transform) இல்லை. பிரம்மம் உலகமாகத் தோன்றுகிறது (Appearance). அவ்வளவுதான். பிரம்மம் என்பது சத்தியம் என்று சொல்வது அத்வைதம்;
பிரபஞ்சத்தை சத்தியமாகச் சொல்கிறது த்வைதம்.
பிரம்மம் × மாயை = பிரபஞ்சம் என்று நாம் மேலேகண்ட equation சூத்திரத்தை,
Infinity (God) × shunya (illusion or Appearance) = shunya (creations or universe)
அத்வைதம் × பௌத்தம் = துவைதம்
[from தெய்வத்தின் குரல்]
கடவுள் = உள் கட and கட… உள்
கடவுள் means "One which is inside every thing but also beyond everything enclosing all things."
ॐ पूर्णमदः पूर्णमिदं पूर्णात्पुर्णमुदच्यते पूर्णश्य पूर्णमादाय पूर्णमेवावशिष्यते ॥
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः ॥
ஓம்பூர்ணமத: பூர்ணமிதம்பூர்ணாத் பூர்ண முதச்யதே
பூர்ணஸ்ய பூர்ண மாதாய பூர்ணமேவா வஸிஷ்யதே
ஓம்ஸாந்தி : ஸாந்தி : ஸாந்தி :
This is Full and that is also is Full. From Fullness comes that Fullness. Taking Fullness from Fullness, Fullness Indeed Remains.